MTR:n hallitus valitsi Jari Paajasen Suomen Young Tunneller -palkinnonsaajaksi! 34-vuotias kallio – ja infrarakentamisen insinööri (AMK) Paajanen edustaa nuoren sukupolven kalliorakentajia, jolle on kertynyt vankkaa työkokemusta alan eri projekteissa.
”Olen päässyt työskentelemään mielenkiintoisten ja haastavien tunnelien louhinta- ja rakentamisurakoiden parissa tunneliurani alusta saakka. Olen kokenut laajalla skaalalla työtehtäviä tunnelityöskentelyssä työnjohtamisen ja työmaainsinöörin sekä siitä eteenpäin työmaapäällikön ja projektipäällikön tehtävien kautta ulkomaille Ruotsiin tuotantopäällikön tehtäviin.”
Jari Paajasen nykyinen työnantaja on YIT Sverige Ab.
”Tämän hetkinen työmaa minulla on Tukholmassa uuden viemäritunnelin louhinta- ja rakentamisurakka, jonka kesto on noin 7 vuotta. Toimin urakassa tuotantopäällikön tehtävissä. Projekti alkoi alkuvuodesta 2020. Tämä urakka on osa koko Tukholman jätevesien käsittelyjärjestelmien uudistamisprojektia, joka on mittava koko Euroopan mittakaavassa.”
Jari Paajanen on Saimaan ammattikorkeakoulusta vuonna 2012 valmistumisen jälkeen ehtinyt olla mukana muun muassa Olkiluodon käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustunneleiden LTU1-louhintaurakassa, Länsimetron Niittykummun ajo- ja ratatunnelin sekä aseman urakassa, E18 Koskenkylä-Kotka -moottoritietunnelin rakentamisessa sekä rakentamassa Töölönkadun Pysäköintilaitosta tiiviiseen kaupunkiympäristöön.
Kalliorakentamisen Paajanen kokee innostavana ja haasteellisena alana:
”Suurin kiinnostus alaan on sen projektien haasteellisuudessa ja metodeissa, mitentyötä tehdään, eli pääsääntöisesti kalustolla, jota ei muualla juuri käytetä. Kivi/ kallioelementtinä on sydäntä lähellä sen kovuuden ja kauneuden takia. Kun työtälähdetään tekemään kallioon, niin ikinä et voi olla täysin varma, mitä edestä tuleevastaan. Peruskalliot ovat luotu miljoonia vuosia sitten ja siihen me emme enääpysty rakentajina tai louhijoina vaikuttamaan, vaan me mukaudumme sen mukaanmitä vastaan tulee. Kallio tarjoaa kuitenkin mahdollisuuksia rakentaa sen sisällemitä monipuolisimpia tiloja ihmisten erilaisiin tarpeisiin, tämän lisäksi monissakaupungeissa tilaa ei ole rakentaa tiiviisiin keskusta- alueisiin, joten maanalainenrakentaminen on ainoa vaihtoehto. Ulkopuolinen ympäristö luo myös haasteitasuorittaa tunnelilouhintoja ja rakentamista.”
Jari Paajanen osallistuu Young Tunneller -tunnustuspalkintokaudellaan 2021-2022 World Tunnel Congress WTC -tapahtumaan Kööpenhaminassa keväällä 2022 ja mm. ITA:n Young Member Group -toimintaan.