MTR:n hallitus valitsi Max Pihlströmin Suomen Young Tunneller -palkinnonsaajaksi! Vuonna 2018 diplomi-insinööriksi Aalto-yliopistosta valmistunut Pihlström edustaa kalliorakentajien uutta sukupolvea ja on kiinnostunut alan tulevaisuudesta ja sen kehittämisestä.
”Rakennusalan valinta tuntui kohdallani luonnolliselta nuoruusvuosien nikkarointiprojektien vuoksi, olen aina pitänyt asioiden luomisesta. Aloitettuani opinnot asuin Tapiolassa ja uuden metroyhteyden rakentaminen Helsinkiin herätti paljon kiinnostusta. Tiedustelin heti ensimmäisenä opiskeluvuotenani töitä kotiani lähimmäiseltä työmaalta, joka sattui olemaan Keilaniemen metroasema. Pääsin työmaalle töihin ja kiinnostus maanalaisten tilojen luomiseen alkoi siellä, sillä maanalaiset tilat kiehtoivat minua poikkeuksellisena rakennusympäristönä tavanomaisempiin talorakentamiskohteisiin verrattuna.” Näin kallio oli tullut jäädäkseen nuoren miehen sydämeen, selostaa Pihlström.
”Toimin kalliorakennesuunnittelijana A-Insinöörit Civil Oy:llä (ennen Saanio & Riekkola Oy), jossa olen työskennellyt vuodesta 2014 alkaen. Olen päässyt tänä aikana mukaan moneen mielenkiintoiseen uudis- ja korjausrakennusprojektiin, joita ovat muun muassa Tampereen Rantatunneli, Länsimetron jatke Matinkylä-Kivenlahti sekä lentokentän T2A-laajennus. Kalliorakennesuunnittelijana erityisosaamiseni on louhinta-, lujitus- ja tiivistysrakenteissa sekä tietomallinnuksessa. Ennen suunnittelutoimistossa työskentelyä toimin urakoitsijapuolella (YIT Rakennus Oy), mikä antoi tärkeän osaamisen työmaalta mahdollistaen hyvät valmiudet suunnittelutoimistoon siirtyessä. Alalla kiinnostuksen kohteenani on valmiuksien kehittäminen toimia suurissa kokonaisuuksissa, jossa eri suunnittelualat kohtaavat ja toimintaympäristö on tietomallipohjainen.
Valmistuin rakennusinsinööriksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta vuonna 2015 pääaineena infrarakentaminen. Halusin oppia vielä lisää kalliorakenteiden suunnittelusta, mikä johti jatko-opiskeluun Aalto-yliopistossa Master’s Programme in Geoengineering -linjalla. Osana maisteriohjelmaa suoritin vaihto-opinnot Lissabonissa ja valmistuin diplomi-insinööriksi Aallosta vuonna 2018.
Tänä päivänä kalliorakennesuunnittelijana koen suuria onnistumisen tunteita ja suurta ylpeyttä, kun suunnitelmat heräävät eloon. Se tunne, kun kävelee itse suunnitellussa louhitussa maanalaisessa tilassa ei käy vanhaksi ja ylläpitää kiinnostusta alaa kohtaan. Myös uusien työmenetelmien käyttöönotto ja kehittäminen työelämässä tarjoaa mielenkiintoisen työympäristön. Tästä hyvänä esimerkkinä tietomallintaminen kalliorakennusalalla, jota diplomityönikin käsitteli (Kalliolujitusrakenteiden tietomallintaminen).
Vapaa-aikana harrastan voimanostoa, minulla on aina jokin puutyöprojekti työn alla ja valitsen lomakohteeni surfausrantoja priorisoiden.”
Max Pihlström lähtee World Tunnel Congress WTC -tapahtumaan Napoliin 5. – 8.5.2019 ja osallistuu mm. ITA:n Young Member Group -toimintaan.