Maanalaisten Tilojen Rakentamisyhdistys MTR:n vuosipäivän tapahtumat keräsivät yhteen alan osaajat Helsingissä 25.4. Vuosiseminaarin aiheina olivat maanalaisen rakentamisen menestyskonseptit.
Moderni silkkitie linkittää Suomen Euraasiaan
Globaalisti maanalaisten tilojen rakentaminen on ollut voimakkaassa kasvussa jo pitkään. Esimerkiksi Kiinassa Bohainlahdella on suunnitteilla maailman pisin vedenalainen liikenneyhteys Keltaisenmeren alitse. Tunneli on osa uutta silkkitietä, joka on Kiinan kunnianhimoinen suunnitelma nopeista rautatieyhteyksistä Eurooppaan.
-Maayhteydet ulottuisivat aina Japanista ja Kaakkois-Aasiasta Skandinaviaan saakka, päivään kansainvälistä näkökulmaa tuonut visionääri ja startup-neuvonantaja Peter Vesterbacka sanoi puheenvuorossaan.
Vesterbackan visioissa Helsingin ja Tallinnan välille rakennettava liikennetunneli on yksi modernin silkkitien solmukohdista. Suomen kautta ulottuisi reitti arktisille alueille ja sen energia- ja mineraalivarantoihin.
-Tunnelin ansiosta Suomi nousee Euraasian ytimeen ja keskelle viiden miljardin ihmisen markkinaa. Tulevaisuudessa 70 prosenttia maailman ihmisistä asuu kotimarkkinoillamme, hehkuttaa Angry Birds -hahmoista tunnetuksi tulleen peliyhtiö Rovion entinen johtaja.
Meidän pitää uskaltaa ajatella isosti, vaatii Vesterbacka. -Globaalit markkinat ovat muutoksessa ja kiinalaiset investoijat hakevat sijoituskohteiksi sopivia infrahankkeita Euroopasta. Kiinalaisilla on myös paljon uutta omaa teknologiaa vietäväksi, hän muistuttaa.
Seminaaripäivän luentomateriaali:
Georakentamisen uusi maisteriohjelma, professori Mikael Rinne, Aalto-yliopisto
Kaivosalan ammattikoulutuksen kehittäminen, ProMainari-hanke, DI Tuomo Laitinen
Allianssimallien käyttö ja hyödyt, osakas Jani Saarinen, Vison Alliance Partners Oy
Hyperloop – Tunneliyhteys Tukholmaan, kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo, Salon kaupunki
Aiheesta lisää:
YLE: Junamatka Helsingistä Tallinnaan maksaisi 36 euroa – Helsinki uskoo miljardihankkeen kannattavuuteen
HS: Helsinki–Tallinna-tunneli ottaa askeleen eteenpäin – Suomi ja Viro sopivat selvityksestä
Taloussanomat: Tällainen olisi ex-roviolaisen visioima Helsinki–Tallinna-tunneli – ”Ei kannata tehdä vain helppoja asioita”
Talotekniikka: Peter Vesterbacka rakennuttaa tunnelin Tallinnaan
Radio Rock -korporaatio: videohaastattelu